Educação integral e em tempo integral: desafios e perspectivas no munícipio de Paudalho/PE - Brasil

Comprehensive and full-time education: challenges and perspectives in the munícipio de Paudalho/PE - Brazil

Authors

  • Édipo Lucas Soares Barbos
  • Luciana Cristina Vilarim Da Silva
  • Luciana Anacleto Da Silva
  • Anísio Francisco Soares

DOI:

https://doi.org/10.46814/lajdv3n5-035

Keywords:

educação integral, currículo, aprendizagem

Abstract

Este estudo parte da necessidade de acompanhar a implementação do ensino de tempo integral para o ensino fundamental anos finais, em duas escolas na rede pública municipal do Paudalho localizado no estado de Pernambuco/Brasil. É um estudo de caso, que tem como objetivo entender o conceito e a prática do ensino em tempo integral defendido nas escolas, além verificar as principais modificações sofridas na transição do ensino regular para esta modalidade. A pesquisa de campo que tem uma abordagem de caráter qualitativo se desenvolve acompanhando o funcionamento das duas instituições que integraram recentemente o programa de Educação Integral, ambas localizadas na zona rural do município. Tem como procedimentos metodológicos: Análise documental, como fonte de informação, a observação cotidiana escolar com foco no processo ensino aprendizagem e breve entrevista guiada com os professores a fim de entender o significado de ensino integral defendido por eles. Como resultados, vemos ações estratégicas que contribuirão significativamente no processo ensino aprendizagem das escolas que implantaram o ensino integral, e que servirão como modelo para demais instituições na região. Concluímos que estas ações contribuirão significativamente no processo ensino aprendizagem das escolas que implantaram o ensino integral, e que servirão como modelo para demais instituições na região.

 

This study is based on the need to monitor the implementation of full-time education for elementary school in the final years, in two schools in the municipal public network of Paudalho located in the state of Pernambuco / Brazil. It is a case study, which aims to understand the concept and practice of full-time teaching advocated in schools, in addition to verifying the main changes suffered in the transition from regular education to this modality. Field research that has a qualitative approach is developed following the operation of the two institutions that recently integrated the Integral Education program, both located in the rural area of ​​the municipality. Its methodological procedures are: Documentary analysis, as a source of information, daily school observation with a focus on the teaching-learning process and a brief guided interview with teachers in order to understand the meaning of integral education defended by them. As a result, we see strategic actions that will significantly contribute to the teaching-learning process of schools that have implemented integral education, and that will serve as a model for other institutions in the region. We conclude that these actions will significantly contribute to the teaching-learning process of schools that have implemented integral education, and that they will serve as a model for other institutions in the region.

 

Published

2021-10-05

How to Cite

BARBOS, Édipo L. S. .; DA SILVA, L. C. V. .; DA SILVA, L. A. .; SOARES, A. F. . Educação integral e em tempo integral: desafios e perspectivas no munícipio de Paudalho/PE - Brasil: Comprehensive and full-time education: challenges and perspectives in the munícipio de Paudalho/PE - Brazil. Latin American Journal of Development, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 3158–3171, 2021. DOI: 10.46814/lajdv3n5-035. Disponível em: https://latinamericanpublicacoes.com.br/ojs/index.php/jdev/article/view/783. Acesso em: 28 oct. 2021.