A escola específica ou a regular?

The specific school or the regular school?

Authors

  • Khatlen Evelyn Queiroz Oliveira
  • Denilson Diniz Pereira

DOI:

https://doi.org/10.46814/lajdv3n4-057

Keywords:

Educação Especial, Políticas Públicas, Família e Ensino Regular

Abstract

Resumo

Estamos em um momento social e político onde a pauta inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais na rede regular de ensino esta sendo debatido de forma ativa, devendo a mesma ser uma ação prática e um direito garantido. A lei é clara quanto à obrigatoriedade da matrícula independente de sua deficiência e a garantia de sala de recurso multifuncional (SRM) para o desenvolvimento do atendimento educacional especializado (AEE), garantindo currículo, método, técnicas, recursos educacionais e organização específica para as pessoas com deficiência. Devido às políticas publicas alguns pais ficam receosos em matricular seus filhos em uma escola regular ou específica, pois, em sua maioria as escolas amazônicas não possuem condições efetivas de aprendizagem e desenvolvimento para as pessoas com deficiência. Nesta perspectiva, conduzimos o leitor a refletir qual seria a escola adequada para a inserção de alunos com deficiência? De forma a torná-lo independente e participante de um grupo social que possa assim desenvolver suas habilidades no processo de ensino-aprendizagem.

 

ABSTRACT

We are in a social and political moment where the issue of school inclusion for students with special educational needs in the regular education system is being actively discussed, and it should be a practical action and a guaranteed right. The law is clear as to the mandatory enrollment regardless of disability and the guarantee of a multipurpose resource room (SRM) for the development of specialized educational services (AEE), ensuring curriculum, method, techniques, educational resources and specific organization for people with disabilities. Due to public policies, some parents are afraid to enroll their children in a regular or specific school, because, most of the Amazon schools do not have effective learning and development conditions for people with disabilities. From this perspective, we lead the reader to reflect on what would be the appropriate school for the insertion of students with disabilities? In order to make them independent and participate in a social group that can thus develop their abilities in the teaching-learning process.

 

Published

2021-08-12

How to Cite

OLIVEIRA, K. E. Q. .; PEREIRA, D. D. . A escola específica ou a regular? The specific school or the regular school?. Latin American Journal of Development, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 2501–2509, 2021. DOI: 10.46814/lajdv3n4-057. Disponível em: https://latinamericanpublicacoes.com.br/ojs/index.php/jdev/article/view/696. Acesso em: 16 jan. 2022.