O discurso narrativo como recurso para os sujeitos-estudantes das séries iniciais expressarem sua subjetividad

The narrative discourse as a resource for the subject-students of the initial grades to express their subjectivity

Authors

  • Josiane Aparecida De Paula Bartholomeu
  • Filomena Elaine Paiva Assolini

DOI:

https://doi.org/10.46814/lajdv3n4-042

Keywords:

Discurso narrativo, Análise de discurso, Narrativas, Subjetividade, Psicanálise

Abstract

RESUMO

Neste trabalho, objetivamos, investigar se sujeitos-estudantes do 5º ano do ensino fundamental são capazes de falar sobre si, por meio do discurso narrativo. Após análises de narrativas escritas, observamos que o discurso narrativo é utilizado pelos sujeitos-estudantes para “falarem de si”, expressando subjetividade, experiências, emoções e propiciando deslocamentos; premissas que caracterizam condições básicas para que tenham efetiva participação em sala de aula e na sociedade.

 

ABSTRACT

 In this paper, we aimed to investigate whether subject-students of 5th grade of elementary school are able to talk about themselves through narrative discourse. After analyzing written narratives, we observed that narrative discourse is used by the subject-students to "talk about themselves", expressing subjectivity, experiences, emotions and providing displacements; premises that characterize basic conditions for them to have effective participation in the classroom and in society.

Published

2021-07-28

How to Cite

BARTHOLOMEU , J. A. D. P. .; ASSOLINI, F. E. P. . O discurso narrativo como recurso para os sujeitos-estudantes das séries iniciais expressarem sua subjetividad: The narrative discourse as a resource for the subject-students of the initial grades to express their subjectivity. Latin American Journal of Development, v. 3, n. 4, p. 2329-2348, 28 Jul. 2021.